A Megyeri híd ingyenes, de oda eljutni már nem, továbbá fizetős út vezet a ferihegyi reptérre is.
Jelentősen csökkennek
az autósok úthasználati költségei 2015-től a megyei matricák
bevezetésével - így igyekszik megédesíteni a fizetős úthálózat
kiterjesztését a fejlesztési tárca és a Nemzeti Útdíjfizetési
Szolgáltató Zrt. A valóság ennél azért árnyaltabb: sokaknak az eddigi
ingyenes úthasználat helyett fizetni kell, sokak pedig az eddiginél
kevesebből megúszhatják az autópályázást. Arról, hogy e két tábor hogyan
aránylik egymáshoz, eddig hivatalos becsléssel nem találkoztunk és erre
vonatkozó kérdésünkre sem válaszolt a minisztérium - lásd még a keretes
írást.
A kiadott tájékoztatás szerint 2015. január 1-től mindössze az alábbi útszakaszokat lehet díjmentesen használni:- M31-es autópálya teljes szakasza
- M0 autóút alábbi szakaszai:
- 1. sz. főút és az M5 autópálya közötti szakasz
- M4 autóút (4. sz. főút) és M3 közötti szakasz
- Megyeri híd (11. sz. főút és a 2. sz. főút közötti szakasz)
A VEKE arra hívta fel a figyelmet, hogy a jelek szerint a ferihegyi reptér 2-es termináljáig vezető útszakasz is a fizetősök közé került. A Pest megyei térképen, Budapest délkeleti oldalán látható két kis fekete pötty - Üllő és Gyömrő előtt - a 4-es és a 400-as út csomópontja (Vecsés-nyugat) illetve a reptéri leágazás.
A megyei térképek alapján nem teljesen világos, hogy a Budapest-Balaton útvonalat hány megyei matricával lehet használni - az útdíjfizetési szolgáltató korábbi tájékoztatása négy matricáról, azaz évi húszezer forintról szólt. További érdekesség, hogy a Megyeri híd ingyenes, de oda eljutni az M0-on már pénzbe kerül.
A Pest megyei térkép - beleértve az M0 elkerülőt - így néz ki:
A többi megyei térkép idekattintva érhető el.
Az egyes megyékre vonatkozó térképek a megye közigazgatási határán belül húzódó gyorsforgalmi úthálózatot ábrázolják. A díjköteles gyorsforgalmi úthálózatot minden esetben piros vonal jelzi, a díjfizetés nélkül használhatót pedig zöld. A térképek feltüntetik a megye közigazgatási határán belül található összes gyorsforgalmi úti csomópontot, külön jelölve a megye közigazgatási határához legközelebb eső csomópont. Az adott megye gyorsforgalmi úthálózatát az ennek használatára jogosító e-matricával az utolsó, kiemelten jelölt csomópontig lehet jogszerűen használni, ezt követően a gyorsforgalmi úthálózat igénybe vétele kizárólag a szomszédos megyére érvényes matricával, vagy a teljes úthálózatra (pl. 10 napos jogosultság) jogosító termék birtokában lehetséges.
Sok a kérdés, válasz nincs
Az NFM immár épp három hete nem válaszol az útdíjrendszer kapcsán feltett alábbi kérdéseinkre:
- Mi indokolja a D1 kategória kettéosztását - és a rendszer megváltoztatását - a költségvetési bevételi szempontokon kívül?
- Összességében mekkora bevételt várnak az intézkedéstől?
- A tehergépjárművek használatarányos útdíjában bevezetett változásoktól mekkora bevételnövekedést várnak? Mekkora a jövő évi nettó bevételi terv?
- Készültek-e olyan hatástanulmányok, amelyek bemutatják, hogy hányan és milyen mértékben járnak jobban illetve rosszabbul a jelenlegi rendszerhez képest? Ha igen, mik a várakozások?
- Kikkel, milyen érdekképviseletekkel egyeztettek a döntés előtt?
- A rendszer változtatása mekkora költséggel, milyen beruházásigénnyel jár?
Fontos,
hogy az éves matrica - így a megyei ötezer forintos is - naptári évre
szól, azaz nem a vásárlástól számított 365 napig érvényes. Hivatalos
megfogalmazásban ez így hangzik: az éves jogosultság érvényes a tárgyév
első napjától a tárgyévet követő év január 31. napjának 24 órájáig
(összesen 13 hónap, amennyiben a vásárlás a tárgyév január 1-én
történik). Az éves matrica a vásárlás időpontjától biztosít jogos
úthasználatot, visszamenőlegesen nem érvényes.
A
heti jogosultság - alias tíznapos matrica - a vásárló által megjelölt
kezdő és további 9 napra érvényes, összesen 10 egymást követő naptári
napra, a 10. nap 24. órájáig.
A
havi jogosultság a vásárló által megjelölt kezdő naptól a következő
hónap (számát tekintve) ugyanazon napjának 24. órájáig érvényes. Ha
nincs ilyen nap a lejárat hónapjában, akkor a hónap utolsó napjának 24.
órájáig.
Fontos, hogy a díjat a gyorsforgalmi díjköteles útszakaszra történő felhajtás előtt kell megfizetni. Az e-matrica megvásárlása
nem jelent visszamenőleges jogos úthasználatot. Az érvényességi
időtartamon belüli vásárlás esetén az érvényesség kezdete a vásárlás
időpontja. Ez azt jelenti, hogy az is büntetéshez vezet, ha valaki
matrica nélkül hajt fel egy fizetős szakaszra, és útközben vásárolja
meg mobiltelefonon vagy az első benzinkúton a jogosultságot.
Ugyanígy pótdíjat szabnak ki a közlekedőre akkor, ha
- nem megfelelő díjkategóriára váltotta meg úthasználati jogosultságát, azaz pl. busz utánfutót vontat de csak B2 jogosultsága van (B2+U helyett) vagy 8 vagy annál több személy szállítására alkalmas személygépkocsi D1 kategóriás jegyet vásárol D2 helyett;
- az ellenőrző szelvényen vagy a nyugtázó értesítésen szereplő rendszám és/vagy felségjel nem egyezik a jármű tényleges rendszámával illetve felségjelével;
- egy adott megyére vonatkozó éves jogosultsággal rendelkezik, de egy másik megye díjköteles úthálózatát használja.
A pótdíjakat az alábbi táblázat mutatja:
Az
úthasználati díj elektronikus megfizetése esetén a nyugtázó értesítés
szolgál igazolásként. Vásárláskor az ellenőrző szelvényen mindig
ellenőrizni kell, hogy a rendszám, a felségjel, a járműkategória és az
érvényességi idő is rendben van-e.
Türelmi idő is lesz, kis felárral
Türelmi idő is lesz, kis felárral
A
rendszer türelmi idővel indul, hogy közlekedők megszokják, egy adott
megyében mely szakaszokon érvényes a megyei matrica. Átmeneti
rendelkezésként azok az autósok, akik a díjköteles szakaszokat jövő
januárban matrica nélkül használják, mentesülhetnek a 14 875 forintos
pótdíj megfizetése alól, ha legkésőbb február végéig a NÚSZ Zrt.
ügyfélszolgálati irodájában a szolgáltatási díj megfizetése mellett
(1470 forint) az adott szakaszra érvényes megyei vagy országos éves
matricát váltanak. A 2014. december 31-e előtt vásárolt heti (10 napos)
és havi matricák a lejárat időpontjáig, a 2014-es éves matricák 2015.
január 31-ig érvényesek.
A
díjfizetős szakaszokat, megyehatárokat jelző táblák kihelyezése
folyamatosan zajlik. A tájékoztató táblák az M1, M3, M7 Budapestről
kivezető szakaszain az utolsó díjmentesen használható csomópont előtt
figyelmeztetnek majd arra, hogy mekkora távolságot követően következik a
fizetős autópálya szakasz. Az M0-s autóúton az irányjelző táblák
informálnak a díjköteles útvonal kezdetéről az arra való ráhajtás előtt,
így az autósok a díjköteles szakasz előtti utolsó csomóponton keresztül
elhagyhatják az autóutat.2015. január elsejétől a mintegy 1500 értékesítési pont bármelyikén bármely megyére - Nógrád, Jász- Nagykun-Szolnok és Békés megye kivételével, ahol nincs díjköteles gyorsforgalmi hálózat - megvásárolható a megyei matrica.
A szombathelyi Fidesz szerint rémhírkeltés a fizetős M86...
Bár
januártól a Vas megyei M86-os út is fizetős lesz a fent mellékelt
térképek és közlemények alapján, a szombathelyi Fidesz egy héttel
ezelőtti közleményében még cáfolta az ilyen híreket - írja az alon.hu. A
regionális portál szerint ebben többek között azt hangsúlyozta
a kormánypárt, hogy a baloldal rémhírekkel ijesztgeti Szombathely és
Vas megye lakóit, az M86-os útért - ugyanúgy, ahogy a jelenben - a
jövőben sem kell fizetni...
(Forrás:http://www.napi.hu)
(Forrás:http://www.napi.hu)
0 megjegyzés:
Megjegyzés küldése